Ateş
Hücreleri İttifakı: Uluslararası işgal kampanyası bağlamında şehir gerillası
çekirdeği
Ateş
Hücreleri İttifakı – İŞGAL EVLERİ – ANARŞİNİN EVLERİ.
Papamichelaki
İşgal Evi’nden, Teflon Kütüphanesi’nden, Radiofragmata’dan ve Sürekli
Yapıbozumu’ndan yoldaşların işgal evi meselesine ilişkin yaptıkları davet
üzerine kimi düşünceler.
Aşağıdaki metin
Yunanistan’daki mevcut işgal evlerinde gördüğümüz enstantanelere ve işgal
evlerinin özelliklerine ilişkindir.
I)
Mülkiyet Hırsızlıktır
“Mülkiyet
hırsızlıktır” der en eski anarşist sloganlardan biri. Mülkiyet kolektif hayatın
gasp edilmesi, topluluğun ilgası, ortak alana mesafe almaya yönelik bir
sığınak, korkunun bir sığınağıdır. Mülkiyet ve onun ikiz kardeşi iktidar
insanların unvanlar, konumlar ve imtiyazlar temelinde ayrımını doğurmaktadır.
Tıpkı gökyüzünün bir sınırı olmadığı gibi, toprağın da bir sahibi olmamalıdır.
Kolektif bir canlı
olan insan sahip hâline gelir. Kendi hayatının sahibi değil ancak duvarların, pencerelerin
ve mobilyaların sahibi.
İşgal evleri
mülkiyetin inkârının ve öz-örgütlülüğün dışavurumunun bir biçimi olarak
başlamıştır. İşgal evi hareketinin pek çok rengi olmuştur. Kimileri biraz daha
militan, kimileriyse daha zararsız olmuşlardır. Anarşist işgal evleri ve
alternatif işgal evleri vardır; hukuksuzluğun çekirdeği olan işgal evleri ve
kurumuş kültür merkezi olan işgal evleri.
Bugün
Yunanistan’da, yalnızca Atina’da değil aynı zamanda başka şehirlerde geçmişte
olduğundan çok daha fazla sayıda işgal evi vardır. Her işgal evi bir savaş
sebebidir. (Devlet iktidarının köşe taşı olan) Mülkiyeti hükümsüz kılar ve
mekânı sözleşmelerden, vergilerden, banka hesaplarından ve yasallıktan azleder.
Ancak mesele tam
da o andan sonra başlamaktadır. İşgal evi ve öz-yönetim, ya mülkiyet dünyasını
bıçaklayacak ya da yalnızca paslı bir hediyelik eşya hâline gelebilecek keskin
bir alettir. Bir işgal evi kesinlikle kendi küçük dünyamızı değiştirmektedir
ancak kendi dünyamız devlet iktidarının dünyasıyla sınırlı olduğu sürece, kendi
dünyamız saldırmak üzere kendini silahlandırmadığı sürece, mevcut olanların
çölünde etrafı çevrili bir serap hâline gelecektir.
II)
Anarşinin Evi.
Devlet iktidarı,
tahtını korumak adına yıkım yaratır. İnsanları kanunlar, kurallar, ırkçılık, güvencesizlik,
kilitler, vitrinler ve ekranlar yoluyla birbirinden ayırır.
Devlet iktidarı
kalabalığın yalnızlığını üretir… “Herkes yalnız, herkes kendisi için.” “Böl ve
Yönet”in mutlak ilkesi. Bir işgal evi ayrımlar olmaksızın bir buluşma noktası,
kolektif yanımızı yeniden keşfetmemize ve yeniden topluluklar yaratmamıza
yönelik açık bir fırsat hâline gelebilir.
Eski ve yeni
yoldaşlar burada deneyimlerini paylaşmak için, tartışmak için, yan yana durmak
için, dayanışma bağları geliştirmek için, saldırılarını planlamak için, iç
düşmanı örgütlemek ve Özgürlük ve Anarşi için silahlı mücadeleyi güçlendirmek
için bir araya gelebilirler.
Etkinlikler, kitap
sunumları, öz-eğitim tartışmaları, öz-örgütlü kütüphaneler, savaş için idman ve
fiziksel egzersizler yoluyla işgal evleri sürekli anarşist devrimin
laboratuvarları hâline gelebilir.
Aynı zamanda
anarşist bir işgal evi, anarşist bir toplumun ilk hücresidir. Burada yer alan
yoldaşlar paylaşmayı, işbirliği yapmayı, mülkiyet ve bencilliğin küçük burjuva
tortularından bağımsız bir topluluk yaşamı yaratmayı öğrenirler.
Ancak siyasi
kolektif süreçlerin yanı sıra, anarşist bir işgal evi günlük yaşamın devrimi
yoluyla kendini sınar. Çünkü bir işgal evi meclisi yalnızca etkinlikler ya da
bir eylem kararı değil aynı zamanda günlük yaşam meselelerine ilişkin (ev
işleri, bakım, temizlik, yemek yapma vs.) kararlar da almalıdır. Burada resmî
olmayan günlük kurallar, görevlendirmeler ve cinsiyet ayrımcılığı yıkılmaya
çalışılır.
Bu günlük yaşamın
pratikteki öz-örgütlenmesidir.
III) Özgürlük
Akvaryumları.
Ancak bu noktada
dikkatli olmak zorundayız. Çünkü bu tarz öz-örgütlenme projelerine katılan
kimileri, mesela bir işgal evi sık sık kendilerini oynadıkları hayalî rolün
okumasıyla aldatır ve araçları amaç hâline getirir. Hatta anarşist bir işgal
evinin duvarlar ve kapılar değil, iktidara saldırma amacıyla bir araya gelen
yoldaşlar arasındaki ilişkiler olduğunu unutarak, proje ile bilinçaltısal bir
sahiplik ilişkisi kurar.
Kimi insanlar
Anarşi’nin bütünlüğünü parça pinçik ederek, işgal evini evrenin
merkeziymişçesine sunarak projeyi büyütmek adına ideolojik dükkânlar inşa
ederler.
Reformist çevreler
kendilerini dünyayı değiştirebilecek özgürlük adacıkları olarak sunarak,
saldırgan ve silahlı pratikleri eksilterek ve marjinalize ederek işgal
evlerinin anlamını çarpıtmaktadır.
İftira ve içe
kapanıklık bu “işi” bütünleyecektir. Dahası böylesi durumlarda “nihaî amaç”,
olası tavizlere dikkat edilmeksizin işgal evini açık tutmaktır. Çünkü işgal
evini baskı tehlikesinden koruma korkusu, kimi reformistlerin projeleri
kapanmasın ya da böylesi eylemlerle suçlanmasınlar diye işgal evleri çevresinde
herhangi bir doğrudan eylem düzenlememe talepleri ile beraber “resmî olmayan
bir güvenlik bölgesinin” inşasına varabilir.
Açıktır ki amaç ne
tepkisiz kalmak, ne mücadeleler sonucunda elde edilen işgal evlerini provoke
etmek ne de onlar adına saldırılarımızdan fedakârlıkta bulunmak değildir.
Önemli olan bir
anarşist işgal evinin ya saldırgan pratiklerin yayılacağı bir odak noktası
olacağını ya da asimile olacağını unutmamaktır.
Kendimizi bir
işgal evinin sunduğu özgürlük anlarıyla memnun etmemeli ancak hayatın tümden
özgürlüğünü talep etmeliyiz ve bir işgal evi de bunun yalnızca kısmî bir
yansımasıdır. Kısacası, işgal evlerimizi değil, işgal evlerimizin hizmet ettiği
amacı sevmeliyiz. Burada ve şimdi anarşist saldırı.
IV) Sis
içinde görünebilirlik
Yani bir işgal
evi, sürekli isyan ve devrime yönelik anarşi haritası üzerinde bir nokta
olabilir. Otoriteye karşı düşmanlığın sonsuz ihtimâllerini yaratacak bir başlangıç
noktası olabilir.
Basit gerçek
özgürlüğü küçük dünyalar içine sokan sahte özgürlük adacıklarının izole
sınırlarından uzak, anarşist saldırı beklentisini açık tutan işgal evleri de
vardır. Ve kesinlikle bunlardan daha fazla yaratma ihtimâli de vardır.
Öz-yönetimle yönetilen yerlere karşı baskı yaklaşımları ve faşist kundaklama
saldırıları işgal evlerinin otoriteye karşı bir isyan bölgesi olma ihtimâlini
tasdik etmektedir.
Bizim açımızdan,
anarşist pratik açısından bu fırsatı büyütebiliriz.
İşgal evleri
yoluyla kamusal öz-eğitim altyapılarını, karşı-bilgi medyasını, dayanışma
fonlarını güçlendirebilir, yoldaşlar için kaçak mülteci birimleri yaratabilir,
yalnızca işgal evinin güvenliği için değil ancak aynı zamanda anarşist şehir
gerillasını güçlendirme yaklaşımıyla faşistlere, polislere ve diğer egemenlik
hedeflerine yönelik saldırıların yayılması amacıyla özel görev birimleri
örgütleyebiliriz.
İşgal evlerinin
baskıya açık olmaları gerçeği (mesela işgal evlerine yakın sivil polislerin
kimlik kontrolü yapması) şehir gerillasında örgütlenmek isteyen yoldaşların
olası komplolar sebebiyle buralardan uzak durmasına sebep olabilir.
Ancak işgal evi
binasından uzak durmak projenin değerinin olmadığı ya da tasfiye olduğu
anlamına gelmemektedir. Bunun yanı sıra, bir işgal evi projesi yalnızca dört
duvardan ibaret değildir. İşgal evi, hizmet ettiği amaçtır. Bir işgal evi umumî
olanla, Anarşi’nin illegal yanıyla birleştiren bir köprü hâline gelebilir.
Yoldaşların
gerilla altyapısını örgütlemeleri toplantıları için açık bir yol olabilir.
Anarşist eylem böyle gelişir; “halka açık olan”, “illegale” bağlandığında ve
iktidarın yıkımı amacıyla onunla bir araya geldiğinde. O hâlde işgal evleri
gerçekten de Anarşinin Evleri hâline gelebilir.
Mauricio Morales
için.
Bu metin 22 Mayıs
2009’da Şili’de Hapishane Memurları Üniversitesi’ni hedefleyen bir bombanın
taşınması sırasında hayatını kaybeden Mauricio Morales’e adanmıştır. Mauricio
“Sacco ve Vanzetti Kütüphanesi” işgal evinde yer almış ve umumî olan ve illegal
olanın birleşmesini gerçek kılmıştır.
Bir işgal evi
üyesi ve aynı zamanda bir bombacı olarak eylem araçlarını birbirinden ayırmamış
ve sahte özgürlük adacıklarına tıkılı kalmamıştır.
Anısı anma töreni
yaratmaz ancak anarşist pratiğin fünyesini ateşler.
Mücadelede
düşen bizler ve onlar için… Anarşi için.
Ateş Hücreleri
İttifakı– FAI/IRF
Şehir Gerillası Çekirdeği
Şehir Gerillası Çekirdeği
Christos
Tsakalos
Gerasimos Tsakalos
Giorgos Polydoros
Olga Okonomidou
Gerasimos Tsakalos
Giorgos Polydoros
Olga Okonomidou
Kaynak:
325
Alıntı:
İsyandan.org
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder